08
Jan
12

Har Sverige 4% idealister?

Kongressens har också bland annat uttalat sig för ett förstatligande av skolan och beslutat om en skärpt, obligatorisk partiskatt, med ett tak på politikers inkomst efter skatt på 27 500 kronor i månaden, där överskottet går till partikassan.

GP

Förslaget om partiskatten röstades igenom på kongressen av en klar majoritet av medlemmarna: 129 röster mot 84.

DN

Det som skulle vara riktigt, riktigt intressant är frågan; Hur många av de som röstade emot respektive för är själva förtroendevalda och/eller tjänar över den satta summan.
Inom (S) har problemet varit att unga lovande politiker söker sig bort ifrån dem, eftersom deras chanser att göra politisk karriär inom partiet har minskat. Kommer (v) att få samma stämpel? Kommer man att förlora de som är briljanta, men som råkar tycka att det är ok att tex. driva eget företag trots att hjärtat ligger åt vänster?
Personligen tycker jag att (v) är korkade som röstar igenom en obligatorisk partiskatt. De kyrkor som ber om tiondet blir jagade av vänsterpartister med blåslampa. ”Sekt” kallar man dem. Vad är skillnaden mellan ett parti som tror benhårt på sina ideal och kräver en del av företroendevaldas lön och en kyrka som tror benhårt på sina ideal och tar kollekt? Visst ja. Kollekten är inte obligatorisk.

10 Responses to “Har Sverige 4% idealister?”


  1. 1 Pontus
    januari 9, 2012 kl. 3:16 f m

    Ja jag vet inte men att jämföra ett parti som står för sina ideal och vill använda sina pengar för att kunna förändra samhällsstrukturen i grunden, med en bakåtsträvande hobbyverksamhet som grundar sin tro på en ”hittepå” bok som skrevs för mellan 2 och 3000år kan jag imte riktigt hålla med om.

  2. 2 AliceMalin
    januari 9, 2012 kl. 7:30 f m

    Sedär, just som jag trodde att religionerna var de som hade monopol på att hävda den enda rätta åskådningen på livet och samhället så kommer det en vänsterpartist och bufflar in som en jumbo-raket.

    • 3 Pontus
      januari 9, 2012 kl. 2:42 e m

      Jag säger inte att min samhällsåskådning är den enda rätta och att jag vill att alla ska ställa sig i ledet men jag tycker inte om när man jämför religion och politik och avfärdar vänsterpartiet som en sekt…det är bara ett tecken på okunskap och politiska fördomar

      • 4 Malin
        januari 9, 2012 kl. 2:57 e m

        Vem är du att fördöma kyrkor när de gör exakt samma sak som partier, försöker förbättra samhället, men inte avkräver obligatoriska ”bidrag” för sin verksamhet?
        Just det, en vänsterpartist som inte säger att alla ska rätta sig i ledet, men de som inte håller med dig har fel. Har man fel så är det bevis på okunskap.
        Tsk. Grina på du, tror jag trampade på en öm tå.

  3. 5 Pontus
    januari 9, 2012 kl. 3:58 e m

    Nej jag säger verkligen inte att alla andra har fel, däremot beundrar jag folk med så pass mycket övertygelse tror på en skapelseprocess som är så otrolig att det övergår mitt förstånd..Men jag är inte sämre än att jag gärna låter mig överbevisas…

    • 6 Mattias
      januari 9, 2012 kl. 6:56 e m

      Jag själv måste säga att jag beundrar hur folk kan tro på en vänsterpolitik.

    • 7 Malin
      januari 9, 2012 kl. 7:58 e m

      Du får tro och tycka vad du vill, det är ett fritt land. Däremot så krockar ditt påstående om att du ”säger verkligen inte att alla andra har fel” med ditt första inlägg om att kristendomen är ”hittepå”.
      Sluta vela och välj ett ben att stå på så att jag kan skratta åt dig.


Kommentera

