09
Jan
12

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Ett inlägg till om DN:s politiska statistik artikel, den var för bra för att bara släppa. Så här ser bilden ut;

Det finns allsköns slutsatser att dra, men för att citera herr Twain; ”Det finns tre sorters lögner. Lögn, förbannad lögn och statistik.” Jag skulle ändå vilja passa på att publicera en kontrasterande statistikbild;

Bilden ovanför är föräldraralliansens grundskoleindex för 2007. Röda områden är skolor med dålig statistik, gröna med bra.
Här är det säkert alltför lätt att försöka överföra sista bilden på valfri väljarstatistik och säga ”Voila! Jag har stöd för mina åsikter!” Men innan vi gör det så kanske vi bör konstatera en sak; De två saker som överensstämmer bäst är moderaterna och folkpartiet och de röda områdena i den sista bilden. Den sista bilden är också gjord 2007, året efter att (S) förlorade sitt järngrepp om Sverige.
Så vi avslutar med en bild till, grundskoleindexet från 2011:

Det finns säkert väldigt många slutsatser att dra av det här på en helt annan nivå än att jämföra färgglada bilder. För mig väcker det en hel del frågor. Hur kan en hel del norrländska kommuner gå från gröna till röda på en mandatperiod? Kan bilden för 2007 vara en bidragande orsak till valförlusten för (s)?
Den slutsats jag väljer att dra är att skolan är alltför viktig för att man skall lämna det till kommunerna. Det är i en nations intresse att skolor över hela landet utbildar med samma höga kvalitet. För människorna på skolorna kan vara hur kompetenta som helst, det spelar ingen roll när penningpungen till löner sätts av en politisk institution som kan ändra sig med några års mellanrum.
Det borde vara en regerings förbannade skyldighet att se till att statistiken inte ser ut så här.

2 Responses to “Lögn, förbannad lögn och statistik.”


  1. 1 Rettaw
    januari 9, 2012 kl. 10:07 f m

    Först tyckte jag det var roligt hur ogrundad den där analysen är, men sen blev jag bara ledsen för Richards skull för hans hårda arbete används på det här vårdslösa och falska sättet 😦

    • 2 AliceMalin
      januari 9, 2012 kl. 10:12 f m

      Ja stackars stackars Richard, han sitter säkert hemma och gråter. Han gråter säkert blod! Stackars!
      Intressant att det undgår dig att jag faktiskt inte gör någon analys av det utan säger att det väcker frågor som inte färgglada bilder kan besvara.
      De slutsatser jag drar är relaterade till grundskoleindexet, inte ”stackars Richards” arbete.


Kommentera

