12
Jan
12

Min förbannade uppgörelse med KD (En kristdemokrats bekännelser)

Jag konstaterade tidigt att jag aldrig kommer att bli en politiker. Jag svär, jag luktar illa och jag skriver anonyma kommentarer lite varstans på nätet. Men jag vill gärna påverka politiken mer än bara igenom att lägga min futtiga röst någon gång då och då. Det är kort sagt, ett jävla dilemma.
Det finns inte många partier i Sverige som jag skulle vilja stödja, mestadels tack vare mina tre grundvalar;
-Korruption och svågerpolitik är av ondo.
-Jag gillar solidaritet.
-Ställer du marknadskraften mot vänsterns planekonomi och omöjlighet att jobba sig rik så är det bara att konstatera att mitt ekonomiska tänkande ligger till höger.

Communism doesn’t work because people like to own stuff.
-Frank Zappa

Framförallt så gillar jag min frihet. Frihet att tycka, tänka, äga, älska… Av alla partier i dagens riksdag så kom jag att snöa in på kristdemokratin, som namnet till trots inte alls handlar om att följa bibeln. Det är en filosofi som jag tycker är vettig. Och där vore allt frid och fröjd, om det inte vore för kristdemokraterna.
Så här följer en liten lista på saker som jag tycker att KD bör ta tag i:

Annelie Enochson
Inför valet 2006 trallade jag in till KD:s valstuga och pratade med Annelie. Jag hade en lång utläggning om bostadspolitiken i Göteborg. Om hur jag, när jag kom hit till Göteborg i början på 2000-talet hade blivit erbjuden att köpa svart hyreskontrakt igenom ett kommunalt bolag. Annelie blev arg och lovade att göra något åt korruptionen i de kommunala bolagen eftersom hon själv var direkt engagerad med allmännyttan i Göteborg. Men passionen fanns inte där. Viljan att förändra låg kanske inte på lokal nivå. (Och hon satt inte kvar i bostadsutskottet efter valet) Annelie hade inte ens varit med på den här listan om det inte vore för nästa punkt;

KD och Livets Ord

Livets ord är en sekt. Hur vet jag det? Jag är uppvuxen med en sekt i samma stad och klassrum. Inga myspys hippies som Jehovas eller mormonerna utan en ”du får inte äta vid samma bord som en oren” sekt. Jag har gått i Livets ords Jesus marscher. Jag har storögt sett kungen och drottningen, Carola och Runar, göra sina publika framträdanden. Och jag har med hjälp av mina egna empiriska studier kommit fram till att Livets ord är en sekt. En sekt respekterar inte grundvalarna för en kristdemokrat. Med tanke på att en sekt bygger på att hata andra människor och lägga fördömelse på allt ifrån handikappade till oliktänkande, så strider en sekt till och med emot kristendomen.
Här är en konkret koppling som väckte avsmak när jag såg den; Valbilaga Med Annelie och Utbult i Världen idag.
Eller varför inte uppsalabon Ebba Busch som till och med gått i Livets Ords skola.
KD borde lägga benen på ryggen vid blotta anknytningen till Livets Ord.
Bara det faktum att röster från ”det kristna Sverige” höjs från uppsalatrakten och inte Jönköpingstrakten borde få de flesta att höja på ett ögonbryn.

Mats Odell
Men seriöst, vilket jävla stolpskott! Förlåt. han är inte ens i närheten av ett målskott. Han är en bänkad, bortdribblad, full korpfotbollsspelare från Värnamo. Framförallt försöker han bli partiledare på samma sätt som internpolitiken missköts i många församlingar. Utan någon som helst tanke om partiets bästa, dess framtid eller dess opinion. Han ska bli partiledare om så partiet ska ut ur riksdagen på kuppen! Han kunde inte bara nöja sig med att vara kommun och finansminister utan skall till varje pris utmana Hägglund för att kristna ”är trötta på att KD inte längre är kristet” vilket är en åsikt som kristna matas med igenom… ”trumvirvel” Livets ord och världen idag!
Väljs Odell som partiledare så trallar jag ner, dagen efter, och begär omedelbart utträde ur partiet. Jajamännsan, ni hörde det. Handen på hjärtat, det är där mitt partimedlemsskap ligger.

Frågan om individens frihet och värde
Det här handlar om en regerings förbannade skyldighet att skapa och förvalta ett samhälle där alla individer kan leva och vara fria. En regering skall inte ha någon åsikt om en individs personliga tro, vem de älskar eller vem de känner sig som. En makts skyldighet är att sätta taket såpass högt att de flesta kan leva fria under det.
När man tycker att likakönade inte skall gifta sig, att aborter inte skall få ske eller att man skall tvångssterilisera transexuella, misslyckas man med det uppdraget.
Man ser inte till en kristen värdering utan till en kyrklig värdering och det är en VÄLDIGT stor skillnad. Det ena är en ganska sund människosyn, det andra är och har under århundraden varit ett verktyg för makthungriga människor.
Och för er som fortfarande tycker att Jesus skall vara med i ekvationen här; Jesus var den minst värdekonservativa mannen i sin tid.

Summering
Jag ser den nuvarande maktkampen i KD som en kamp emellan vad som kan utvecklas till det humanistiska människovänliga alternativet i en borgerlig regering och det korrupta kyrkornas dödsryckningar till försök att ta makt. Kommunismen är bra på pappret. Kristdemokratin är underbar i teorin. Snälla kristdemokrater, låt kristdemokratin vara kristdemokrati och inte förvrängas till en perverterad kristendoms/kyrko”demokrati”.

DN DN SR DN DN DN DN

4 Responses to “Min förbannade uppgörelse med KD (En kristdemokrats bekännelser)”


  1. 1 ulf o
    januari 13, 2012 kl. 11:14 f m

    Varför? Kan det bli barn när man bytt kön, Kvinna till man knappast tänkbart men man till kvinna går ju fint? Växer det fram en livmoder liksom eller hur fan går det till? Hur gör man en sterilisering vid ett könsbyte? Fast egentligen är det här bara diktaturfasoner som dom håller på med.


Kommentera

